Lifestyle

“Running a sustainable business is also about having a sustainable lifestyle.”

It takes time and courage to change habits, but with the future in mind we have no choice. We are not experts on climate and the environment but we have been contemplating how to create better habits on the basis of modern knowledge.

You can expect to be informed about something that you already know. Nonetheless, we would like to share which norms and values we believe are important to challenge in this aspect.

To eat is to live

Food has been the basis of invaluable human culture all around the world. It is without any parallel something that anybody and everybody can gather around. Good food spreads joy.


However
Meat and dairy products are at the core of many established and traditional food dishes all around the world. However, problems in connection with the production of animal products include increased C02 emissions, massive consumptions of water and it is also very space consuming.

Our thoughts
Food is such an integral part of our lives and it is also an especially sensitive subject. Politicians are notably also cautious about involving dietary habits in any arguments regarding climate change. That is in spite of the fact that a change of diet could perhaps be the type of lifestyle change that could have the largest effect on our individual carbon footprint. Furthermore, it is a “free” type of adjustment that can have an immediate impact.

Our own experience tells us that it is certainly possible to eat plant-based without compromising nutrition and taste. All in all, it is an exciting adventure to dive into a more plants based, locally grown, and seasonal diet.

Bon appetit.

Sund fornuft og sundt forbrug

Forbrug er anskaffelsen og anvendelsen af produkter, fødevarer, service og energi. Mange forskellige produkters tilgængelighed har skabt mere tryghed, sundhed og trivsel i vores samfund.


Men
Vi vurderer i for lidt grad hvorvidt vi har brug for et produkt eller ej. Vi anskaffer os alt for mange ting, som vi ikke har brug for. Det er et problem, fordi at det skaber et overforbrug og det har et miljøaftryk. Det er et meget større adfærdsrelateret problem, end det er et produkt relateret problem.

Sådan tænker vi
Første skridt er at mærke efter, hver gang vi står overfor et forbrugsvalg. Det er en gave at finde ud af, hvor lidt vi i virkeligheden har brug for. Andet skridt er at tilvælge produkter, der tager ansvar for eksempelvis miljøpåvirkning, emballage, cirkulær tilgængelighed og social retfærdighed. Sidste skridt er at få produkterne til at have et langt og nyttigt liv, indtil de bortskaffes på ansvarlig vis. Reklamer er et vigtigt element i vores forbrug, og vi foreslår også at mediebranchen tager et ansvar i at oplyse  kunder, der ikke har omstillet sig tilstrækkeligt endnu.

Nyd din ferie

Det er sundt at få et frirum fra hverdagen og prioritere sin tid til bare, at nyde livet med familie, venner eller i eget selskab.


Men
Vi rejser tit for at holde ferie, og transport kræver energi. Ferier er tit i et begrænset tidsrum. Her er fly en attraktiv mulighed, da man kan bevæge sig langt på kort tid. Det er et problem, fordi flytransport er det absolut mest Co2 udledende transportmiddel.

Sådan tænker vi
Formålet med ferie kan sagtens opnås på kortere afstande, og i særdeleshed uden brug af fly. Lokal turisme og togrejser rummer ubegrænsede muligheder for en god ferie.

At rejse er at leve

Det er sjovt, spændende og lærerigt at rejse. Opdagelser i mangfoldighed, kultur og natur er et vigtigt element på vores syn på verden.


Men
At rejse over større afstande kræver meget energi. Fly er den billigste og mest indlysende mulighed. Det er igen et problem, fordi flytransport er det absolut mest Co2 udledende transportmiddel.

Sådan tænker vi
Hvis vi tager os tiden til at tage på en længere rejse, kan vi ligeså vel tage os tid til selve rejsen derhen. Vi kan aktivt vælge at rejse med så få flyvninger som muligt, og tilmed forvente, at transporten bliver en oplevelse i sig selv.

Vi vil gerne rejse til Filippinerne med toget over Rusland, Kina og Hong Kong. Den russiske invasion af Ukraine satte desværre en kæp i hjulet på vores 2022 rejse, men vi glæder os til at at det igen bliver muligt. Vi glæder os også til, at rejsen i sig selv bliver en større del af rejseoplevelsen.

Skab din egen identitet

At udtrykke værdier igennem kultur, f.eks. tøj, musik og kunst, er en værdifuld kommunikation i vores samfund.


Men
Når udtrykket skabes igennem fysiske produkter, f.eks.. tøj, bliver behovet stillet med et miljøaftryk. Omfanget og forbruget af den selvrealiserende kultur er unødvendigt stort.

Sådan tænker vi
Igen handler det om at tage ansvar for sine valg. Vi kan en stor del af vejen udtrykke os selv foruden fysiske produkter. Hvad angår tøj kan vi sigte efter at genbruge. Eller tøj, der er fremstillet af genbrugstekstiler eller på anden vis har en funktionel cirkulær kvalitet.

Lev og tænk sundt

At leve sundt giver en enorm livsglæde. Kost, bevægelse, søvn og ro til refleksion, er vigtige elementer i en sund og bæredygtig livsstil.


Men
I vores moderne samfund er de usunde valg tit de lette valg.

Sådan tænker vi
Det kræver ekstra disciplin at tage ansvar for ens egen sundhed. Det er et arbejde, der bestemt er det værd. Sundhed skaber et personligt forsvar mod livets udfordringer, eksempelvis stress, og overskuddet til at investere sig i andre mennesker og naturens udfordringer.

At være tilstede i nuet

Nærvær er de øjeblikke, hvor vi er til stede i nuet. Hvor vi kun forholder os til vores omgivelser, og ikke verden udenfor. Vi husker de øjeblikke, og det er typisk dem vi mindes med et smil.


Men
Travlhed, stress og vores afhængighed af eksempelvis digitale værktøjer kan dog gøre det sværere.

Sådan tænker vi
Nærvær er helt sikkert værd at give sig tid til. Jo mere tid vi er i kontakt med os selv, og nærværende omkring andre og naturen, jo bedre er forståelsen af vores omgivelser og den verden vi vil skabe.

Skabertrang

Vi er iværksættere, fordi vi besidder skabertrang. Vi producere tøj og nyder at udtrykke livsstil og værdier igennem vores produkter.


Men
Vi producerer og sælger tøj, hvilket har en stor miljøpåvirkning.

Sådan tænker vi
Vores mål er at drive et tøjmærke med et så absolut lavt Co2 aftryk som muligt. En af de vigtigste strategier er kun at producere tøj, der er lavet 100% af upcycled tekstil. Pleasant skal også anvendes som en kanal til at udtrykke, værdier og inspiration, heriblandt de, der omhandler klimabevidsthed.